Tömegközlekedés
London közlekedését a közvetlenül a Nagy-Londoni Polgármesteri Hivatalnak (Mayor of London) alárendelt Transport for London (TfL) vállalat irányítja. Londonban található a világ első földalattija, mely ma is fontos szerepet tölt be a nagyváros közlekedésében. A londoni piros emeletes buszok a városkép elengedhetetlen részei, azokról a világ minden táján Londonra asszociálnak. Az agglomerációval vasút, míg a város három repülőterével repülőtéri expresszvonatok kötik össze a belvárost. Fontos szerepet játszik még a Docklands Light Railway korszerű városi vasút.
Buszok
A modern Enviro 400 kétszintes busz közlekedik a 24-es vonalon.
London buszhálózata 700 vonallal, naponta 6800 járattal és 6 millió utassal rendkívül kiterjedtnek mondható. Nagyobb a napi utasforgalma, mint a metróhálózatnak. Ehhez a hatalmas rendszerhez tartozik még a fentieken felül 100 éjszakai vonal, ami a földfelszin feletti tömegközlekedést egy 24 órás szolgáltatássá teszi a városban.
A TfL irányítja a tömegközlekedés rendszerét a városban. A szolgáltatóknak vele kell szerződést kötnie. Ebben részletezve van: milyen vonalon, milyen sürűn, milyen tipusú busszal, milyen áron kell elvégezni a szállítást. Ha a szolgáltató valamelyik szerződésben vállalt kötelezettségének nem tesz eleget, büntetésre számíthat.
Sok járatot a jelképnek számító piros kétszintes busszal látnak el. Manapság azonban egyre inkább terjed az alacsonypadlós változat, ami mozgássérüétek számára is könyebben használható. A régi, jól ismert Routemaster tipus most már csak a belváros két, nagyon forgalmas vonalán közlekedik.
A TfL 2000-es átalakítása óta a buszhálózat sok támogatást, fejlésztési pénzt kap. Ebből egyaránt bővítik a járatszámot, valamint sűrítik a meglévő járatok menetrendjét, javítják elérhetőségüket, valamint a kerekesszékkel való használatot megkönnyítik.
Légi közlekedés
Londont hat nemzetközi repülőtér szolgálja ki. A világ egyik legforgalmasabb reptere a Heathrow dél-nyugat Londonban található, jelenleg négy terminálja üzemel, a most épülő ötödik várhatóan 2008-tól fogad utasokat, ekkor a tervek szerint a British Airways forgalma nagyrészben átkerül ide. Két kisebb reptér, a kelet-londoni dokkok környékén levő City Airport és a dél-keleten fekvő, korábban katonai célokra használt Biggin Hill főleg kisebb magán- és charter gépeket, a City emellett rövid távokra repülő menetrendszerinti járatokat is fogad. Másik három nemzetközi reptere a város határán jóval túl van, Gatwick délre, Stansted észak-keletre, Luton észak-nyugatra.
Budapestről több légitársaság is üzemeltet járatokat Londonba, a Malév (jelenleg Gatwick-re repül, illetve code-share járatokkal a British Airways-szel Heathrow-ra) és a British Airways (elsősorban Heathrow-ra, illetve code shareben a Malévval Gatwickre) átlagban napi 2-3 járatpárt, a "fapados" vagy diszkont légitársaságok közül a Wizz Air (Luton) átlagban napi 2, az Easyjet (Luton, Gatwick) napi 3 járatpárt indít. A Sky Europe két év után, 2006 júniusában a veszteséges üzemelésre való tekintettel megszütette londoni járatát.
|